HUIVIPAIKKO ON TYTTÖJEN JA NAISTEN
SEKSUALISOINTIA
7.1.2020
Aluksi
Tässä blogissa näkökulma on kahden sukupuolen
näkökulma, koska osapuoli, jonka toimintatapoja kritisoin ei tunnusta kuin
kahden sukupuolen olemassaolon.
Suomeen tuli 1990-luvulta lähtien runsaasti
pakolaisia, joiden ihmisoikeuskäsitys, ennen kaikkea käsitys sukupuolten
tasa-arvosta, edusti suomalaisesta näkökulmasta erittäin vanhaa, jo paljolti
kukistettua näkemystä. Tilanne ei ole vuosikymmenissä muuksi muuttunut, sillä
monen sukupolven suomalaisten tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus on laajentunut,
näissä tietyissä etnisissä ryhmissä sitä ei ole tapahtunut, ainakaan samaan
tahtiin. Eroa syventää myös se, että osa
suomalaisista, joitakin poliitikkoja myöten, ei näe ristiriitaa siinä, että
monen sukupolven suomalaisilla tytöillä ja naisilla on tasa-arvoisempi ja
yhdenvertaisempi asema poikiin ja miehiin nähden kuin joidenkin etnisten
ryhmien tytöillä ja naisilla oman ryhmänsä poikiin ja miehiin nähden.
Suomalaisiin arvoihin ei sovi joidenkin
islamilaisten suuntausten tapa vaatia naisia, jopa pieniä tyttöjä, huivittamaan
itsensä. Huivittaminen loukkaa tyttöjen ja naisten oikeuksia ja
tasa-arvoisuutta, yhdenvertaisuutta ja vähentää myös osallisuuden kokemusta
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Osallisuus yhteiskunnassa edellyttää yleisen
arvopohjan ymmärtämistä ja hyväksymistä. Jotta maahanmuuttajasta tai
maahanmuuttajataustaisen perheen lapsesta tulee osallinen yhteiskuntaan, niin
perheitä pitää ohjata, jollei heille ole asia itsestään selvyys, sovittamaan ja
soveltamaan omat kulttuuris-uskonnolliset tavat Suomessa asuttaessa suomalaiseen
lainsäädäntöön ja arvomaailmaan. Tarkoitan vahvaa integraatiota en
assimilaatiota.
Suvaitseva suomalainen sulkee silmänsä
siveyssäännöltä
Iranin ja Afganistanin uutisoinnin jälkeen ei
voi olla kenellekään epäselvää, että huivin pakkokäytön takana on siveyssääntö,
mikä perustuu tyttöjen ja naisten hiusten seksualisointiin, ja
kaavutuspukeutuminen kertoo koko kehon seksualisoinnista.
Sheikki Abbas al-Jawharin, entinen Hitzbollah-johtaja, mukaan naisten
pakkohuivittamiselle ei ole perusteita Koraanissa. (HS/ulkomaat 31.12.2022). Eikä
sääntö olekaan islamilaista alkuperää, sillä jo antiikin Kreikassa, ainakin
paikka paikoin, naisten piti kaavuttaa itsensä. Islamilaisuuteen tämä tapa on
tullut mahdollisesti juutalaisuudesta, jonka sivuhaara islamilaisuus on.
(Lukekaa Vanha testamentti ja Koraani. Näissä kahdessa kirjassa on kovin paljon
yhtäläisyyksiä.) Yhä edelleen ortodoksijuutalaiset pitävät yllä perinnettä
niin, että avioituvat naiset peittävät omat hiuksensa peruukilla tai joutuvat
ajelemaan päänsä ja käyttävät sitten peruukkia.
On vaikea ymmärtää, miksi osa suomalaisista
naisista väheksyy huivituksen taustasyytä. Niinpä naivisti verrataan
pakkohuivittamista omaan vapaaehtoiseen huivin pukemiseen asun piristämiseksi
tai jos hiukset eivät ole tiptop tai jos sairauden vuoksi haluaa peittää
esimerkiksi kaljun päänsä. Olen lukenut myös ajatuksen, ettei pakkohuivittaminen
ole ongelma, jos tyttöjä muutoin kohdellaan hyvin.
Nämä näkemykset ovat esimerkkejä älyllisestä
epärehellisyydestä seuraavista syistä: Ensiksikin ei ole haluttu/viitsitty
etsiä tietoa, että huivipakko liittyy naispuolisen henkilön hiuksiin sinällään,
kyse ei siis ole vapaaehtoisesta pään peittämisestä. Toisen esimerkin kohdalla
halutaan sulkea silmät alistamisen ulkoiselta symbolilta ja joko ei tiedetä tai
ei haluta tietää, että näiltä pikkutytöiltä on kielletty paljon muutakin
toimintaa, mikä on sallittu samanikäisille pojille. Vähän samaan tapaan asiat
olivat Suomessakin aikoinaan. Pienenä tyttönä, yli 60 vuotta sitten, puun
juurella puuhun kiipeämistä suunnitellessani ihmettelin, kun vanhempi tyttö
sanoi, etten voi kiivetä puuhun, koska olen tyttö. Vänkäsin vastaan, koska olin
kiivennyt puuhun aiemminkin. Taitoa siis oli. Mutta kyse ei ollutkaan
taidoistani, vaan tuo vanhempi tyttö tiesi syyksi sen, että alushousut näkyvät.
Härskiä ajattelua niiltä aikuisilta, joiden ajattelun tulosta perustelu oli. Ihan
yhtä härskiä on huivituspakko ja kaavutuspakko.
Suomalaiset naiskansanedustajat ja -oikeusministerit syyllistyvät naisten syrjintään
Erittäin huolestuttavana näen sen, että
suomalaiset poliitikot, erityisesti naispoliitikot, eivät ota asiaan kantaa.
Varsinkin oikeusministereinä toimivien naisten, joita Suomessa on ollut
seitsemän vuodesta 1990 lähtien, olisi luullut huomaavan naispuolisiin
henkilöihin kohdistuvan syrjinnän etnisissä ryhmissä, kun ovat sen ansiokkaasti
esiin tuoneet myös monen sukupolven suomalaisten naisten osalta. Monen
sukupolven suomalaisia naisia syrjivien rakenteiden purkamisessa
naisoikeusministerimme ovat tehneet työtä ansiokkaasti, sillä suurin osa heistä
on sen ikäisiä, että muistavat, ehkä jopa omakohtaisesti tyttöihin kohdistetun
epäasiallisen ja vähättelevän kohtelun niin useissa perheissä, koulussa kuin
myöhemmin naisina työelämässä.
Myös rasistisia rakenteita on ilmiannettu ja
niitä on pyritty kitkemään, samoin sukupuolikäsitteen rajoittuneisuuden vuoksi
syrjiviä rakenteita on alettu purkamaan. Tämä kaikki on ollut hyvää työtä.
On siis keskitytty monen sukupolven
suomalaisten rakentamien ja ylläpitämien syrjivien rakenteiden purkamiseen,
mutta samalla lakaistu suvaitsevaisuuden harjalla maton alle piilossa kasvamaan
joidenkin etnisten ryhmien tyttöjä ja naisia syrjiviä rakenteita, jotka eivät
ole suomalaisesta yhteiskunnasta johtuvia, vaan tuontitavaraa lähtömaan
uskonnollis-kulttuurisista tavoista. Sen sijaan, että olisi puhuttu ongelmasta
itsestään, on keskitytty pohtimaan, miten suomalaisen yhteiskunnan rakenteet
syrjivät näitä etnisten ryhmien naisia. Otetaan siis olevinaan vastuu, vaikka
nimenomaan väistellään sitä. Yritetään ratkaista ongelmaa B varsinaisen
ongelman A sijasta.
Vuosikymmenien hiljaisuudella vallan käytävillä
ja pöytien takana olleet suomalaiset
naiset ovat rakentaneet etnisen taustan omaavia tyttöjä ja naisia syrjiviä
sivurakenteita suomalaiseen yhteiskuntaan. Kysymys ei ole tiedon puutteesta,
vaan aktiivisesta vastuun pakenemisesta, sillä vallankäytävillä olevilla on
lähes poikkeuksetta hyvä koulutus ja siten kyky hankkia tietoa. Etnisten ryhmien
harjoittamasta sisäisestä syrjinnästä ei pidä vain rupatella
kulttuurisensitiivisellä tavalla, vaan muun muassa pakkohuivittamista
vaativille muslimimiehille ja -naisille on esitettävä oikeanlaisia kysymyksiä.
Ensimmäinen kysymys on tietysti: Miksi tyttöjen
ja naisten pitää huivittaa itsensä? Vastaukseksi ei riitä uskonnollinen sääntö,
koska tässä muodossa sitä ei Koraanista löydy, ja tapa löytyy jo ennen islamin
syntyä. Lisäkysymykset ovat: Mikä tyttöjen ja naisten hiuksissa on sellaista,
mikä vaatii huivittamista? Kenen vuoksi huivittaminen tehdään? Jos vastaus on
tyttöjen turvallisuuden vuoksi, niin seuraava kysymys on: Ketkä ovat
huivittamattomille tytöille vaarallisia? Kysymyksiä voi jatkaa tarpeen mukaan. Moraalikysymyksissä
ei aina voi päästä yhteisymmärrykseen, vaan joskus joudutaan tyytymään
kompromissiin. Kun kyseessä ovat ihmisoikeudet ja erityisesti lasten oikeuden,
niin kompromissille ei ole sijaa. Tässä tapauksessa ei voida tehdä
kompromissia, koska on kyse pienten tyttöjen oikeudesta olla pieniä lapsia.
Huivittamalla heidät seksualisoidaan.
Aivan varmasti näissä keskusteluissa nousee
esiin länsimaiset mainokset, joissa on tullut esiin lasten seksualisointia.
Erona pakkohuivittamisen kautta tehtävään seksualisointiin on se, että meillä
toiminta tunnistetaan vääräksi ja siitä on seuraamuksia mainoksen tilaajalle ja
tekijälle. Näissä tilanteissa ei syyllistetä lasta epäsiveästä käytösestä, vaan
ymmärretään lapsen olevan rikoksen kohde.
Epäsiveästi käyttäytyneitä ovat ne aikuiset, jotka lapsen ovat tilanteeseen
saattaneet. Kun pakkohuivitettu kieltäytyy käyttämästä huivia, niin hänen
käytöksensä nähdään siveettömänä, ja hänet ”ohjataan” oikealle polulle.
On vaikea ymmärtää, miksi osa suomalaisista
naisista väheksyy huivituksen taustasyytä. Niinpä naivisti verrataan
pakkohuivittamista omaan vapaaehtoiseen huivin pukemiseen asun piristämiseksi
tai jos hiukset eivät ole tiptop tai jos sairauden vuoksi haluaa peittää
esimerkiksi kaljun päänsä. Olen lukenut myös ajatuksen, ettei pakkohuivittaminen
ole ongelma, jos tyttöjä muutoin kohdellaan hyvin.
Nämä näkemykset ovat esimerkkejä älyllisestä
epärehellisyydestä seuraavista syistä: Ensiksikin ei ole haluttu/viitsitty
etsiä tietoa, että huivipakko liittyy naispuolisen henkilön hiuksiin sinällään,
kyse ei siis ole vapaaehtoisesta pään peittämisestä. Toisen esimerkin kohdalla
halutaan sulkea silmät alistamisen ulkoiselta symbolilta ja joko ei tiedetä tai
ei haluta tietää, että näiltä pikkutytöiltä on kielletty paljon muutakin
toimintaa, mikä on sallittu samanikäisille pojille. Vähän samaan tapaan asiat
olivat Suomessakin aikoinaan. Pienenä tyttönä, yli 60 vuotta sitten, puun
juurella puuhun kiipeämistä suunnitellessani ihmettelin, kun vanhempi tyttö
sanoi, etten voi kiivetä puuhun, koska olen tyttö. Vänkäsin vastaan, koska olin
kiivennyt puuhun aiemminkin. Taitoa siis oli. Mutta kyse ei ollutkaan
taidoistani, vaan tuo vanhempi tyttö tiesi syyksi sen, että alushousut näkyvät.
Härskiä ajattelua niiltä aikuisilta, joiden ajattelun tulosta perustelu oli. Ihan
yhtä härskiä on huivituspakko ja kaavutuspakko.
Suomalaiset naiskansanedustajat ja -oikeusministerit syyllistyvät naisten syrjintään
Erittäin huolestuttavana näen sen, että
suomalaiset poliitikot, erityisesti naispoliitikot, eivät ota asiaan kantaa.
Varsinkin oikeusministereinä toimivien naisten, joita Suomessa on ollut
seitsemän vuodesta 1990 lähtien, olisi luullut huomaavan naispuolisiin
henkilöihin kohdistuvan syrjinnän etnisissä ryhmissä, kun ovat sen ansiokkaasti
esiin tuoneet myös monen sukupolven suomalaisten naisten osalta. Monen
sukupolven suomalaisia naisia syrjivien rakenteiden purkamisessa
naisoikeusministerimme ovat tehneet työtä ansiokkaasti, sillä suurin osa heistä
on sen ikäisiä, että muistavat, ehkä jopa omakohtaisesti tyttöihin kohdistetun
epäasiallisen ja vähättelevän kohtelun niin useissa perheissä, koulussa kuin
myöhemmin naisina työelämässä.
Myös rasistisia rakenteita on ilmiannettu ja
niitä on pyritty kitkemään, samoin sukupuolikäsitteen rajoittuneisuuden vuoksi
syrjiviä rakenteita on alettu purkamaan. Tämä kaikki on ollut hyvää työtä.
On siis keskitytty monen sukupolven
suomalaisten rakentamien ja ylläpitämien syrjivien rakenteiden purkamiseen,
mutta samalla lakaistu suvaitsevaisuuden harjalla maton alle piilossa kasvamaan
joidenkin etnisten ryhmien tyttöjä ja naisia syrjiviä rakenteita, jotka eivät
ole suomalaisesta yhteiskunnasta johtuvia, vaan tuontitavaraa lähtömaan
uskonnollis-kulttuurisista tavoista. Sen sijaan, että olisi puhuttu ongelmasta
itsestään, on keskitytty pohtimaan, miten suomalaisen yhteiskunnan rakenteet
syrjivät näitä etnisten ryhmien naisia. Otetaan siis olevinaan vastuu, vaikka
nimenomaan väistellään sitä. Yritetään ratkaista ongelmaa B varsinaisen
ongelman A sijasta.
Vuosikymmenien hiljaisuudella vallan käytävillä
ja pöytien takana olleet suomalaiset
naiset ovat rakentaneet etnisen taustan omaavia tyttöjä ja naisia syrjiviä
sivurakenteita suomalaiseen yhteiskuntaan. Kysymys ei ole tiedon puutteesta,
vaan aktiivisesta vastuun pakenemisesta, sillä vallankäytävillä olevilla on
lähes poikkeuksetta hyvä koulutus ja siten kyky hankkia tietoa. Etnisten ryhmien
harjoittamasta sisäisestä syrjinnästä ei pidä vain rupatella
kulttuurisensitiivisellä tavalla, vaan muun muassa pakkohuivittamista
vaativille muslimimiehille ja -naisille on esitettävä oikeanlaisia kysymyksiä.
Ensimmäinen kysymys on tietysti: Miksi tyttöjen
ja naisten pitää huivittaa itsensä? Vastaukseksi ei riitä uskonnollinen sääntö,
koska tässä muodossa sitä ei Koraanista löydy, ja tapa löytyy jo ennen islamin
syntyä. Lisäkysymykset ovat: Mikä tyttöjen ja naisten hiuksissa on sellaista,
mikä vaatii huivittamista? Kenen vuoksi huivittaminen tehdään? Jos vastaus on
tyttöjen turvallisuuden vuoksi, niin seuraava kysymys on: Ketkä ovat
huivittamattomille tytöille vaarallisia? Kysymyksiä voi jatkaa tarpeen mukaan. Moraalikysymyksissä
ei aina voi päästä yhteisymmärrykseen, vaan joskus joudutaan tyytymään
kompromissiin. Kun kyseessä ovat ihmisoikeudet ja erityisesti lasten oikeuden,
niin kompromissille ei ole sijaa. Tässä tapauksessa ei voida tehdä
kompromissia, koska on kyse pienten tyttöjen oikeudesta olla pieniä lapsia.
Huivittamalla heidät seksualisoidaan.
Aivan varmasti näissä keskusteluissa nousee
esiin länsimaiset mainokset, joissa on tullut esiin lasten seksualisointia.
Erona pakkohuivittamisen kautta tehtävään seksualisointiin on se, että meillä
toiminta tunnistetaan vääräksi ja siitä on seuraamuksia mainoksen tilaajalle ja
tekijälle. Näissä tilanteissa ei syyllistetä lasta epäsiveästä käytösestä, vaan
ymmärretään lapsen olevan rikoksen kohde.
Epäsiveästi käyttäytyneitä ovat ne aikuiset, jotka lapsen ovat tilanteeseen
saattaneet. Kun pakkohuivitettu kieltäytyy käyttämästä huivia, niin hänen
käytöksensä nähdään siveettömänä, ja hänet ”ohjataan” oikealle polulle.
Pakkohuivitus rikkoo ihmisoikeuksia
Haluttaessa hiljentää muslimityttöjen
pakkohuivittamiskysymys vedotaan siihen, että kyse on mielipide-eroista. Kyse
ei kuitenkaan ole pelkästään mielipiteistä, ja juuri siitä syystä Suomen
kansanedustajien ja ministereiden on puututtava asiaan mitä pikimmin, sillä
tyttöjen ja naisten pakkohuivittaminen rikkoo universaaleja ihmisoikeuksia, ja tyttölasten
pakkohuivittaminen rikkoo erityisesti lasten oikeuksia vastaan. Selitykseksi
Suomessa ei käy se, ettei maahanmuuttajan lähtömaassa kyseisiä sopimuksia ole allekirjoitettu. Nyt
ollaan Suomessa.
Universaalit ihmisoikeudet on turvattu
kansainvälisillä sopimuksilla. Nämä valtioiden väliset sopimukset ovat sitovia,
kun valtio sitoutuu toteuttamaan sopimuksessa määritellyt tavoitteet.
Ihmisoikeussopimukset voivat olla kaikkien maailman valtioiden sovellettaviksi
tulevia tai alueellisia sopimuksia. Tällöin ne koskevat tietty aluetta
esimeriksi Eurooppaa tai Amerikkaa tai Aasiaa. Kansainväliset sopimukset on
laadittu YK:ssa, alueelliset ihmisoikeussopimukset esimerkiksi Euroopan osalta
on laadittu Euroopan neuvostossa. Suomeakin nämä sopimukset velvoittavat,
mikäli ne on laitettu voimaan valtion sisäisesti. Moraalinen näkökulma ihmisoikeuksiin
tarkoittaa sitä, että ihmisoikeudet ovat yhteisiä arvoja, jotka moraalisesti
velvoittavat kaikkia toimijoita. https://ihmisoikeudet.net/yleisesti/maaritelmia/
Tiivistäen
suora lainaus: ”Ihmisoikeudet ovat yleismaailmallisia, millä
tarkoitetaan sitä, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille, eikä niitä voida
jättää toteuttamatta esimerkiksi kulttuuriin tai resurssien puutteeseen
vedoten. Perustavanlaatuisuudella tarkoitetaan, että ihmisoikeudet ovat
yhtä tärkeitä ja toisistaan riippuvaisia. Luovuttamattomuus tarkoittaa, että
ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle ihmiselle, eikä niitä voida ottaa tai
luovuttaa pois.” https://ihmisoikeudet.net/yleisesti/maaritelmia/
Ihmisoikeuksia ei siis voi
luovuttaa pois, mutta mikään taho ei kiellä niitä antamasta ihmisille, jos ne
esimerkiksi uskonnollis-kulttuurista syistä estetty. Valtiolla on siten velvoite pitää huolta siitä, että
ihmisoikeudet toteutuvat eivät vain valtion tasolla, vaan myös yksilöiden
tasolla.
”Omia
vapauksia tai oikeuksia ei myöskään saa käyttää niiden tarkoituksen vastaisesti.” https://ihmisoikeudet.net/yleisesti/maaritelmia/ Tämä
asia Suomessa on haluttu unohtaa. Niinpä on sallittua, että muslimiyhteisöjen
johtajat ovat voineet käyttää oman vakaumuksensa tuomia vapauksia ja oikeuksia
tyttöjä ja naisia vastaan.
Ihmisoikeudet
ja perusoikeudet, joista viimeksi mainituilla on turvattu oikeuksia ja annettu
velvoitteita niin julkiselle vallalle kuin yksilöille, muodostavat yhdessä
suojajärjestelmän. Suomen perustuslaki uudistettiin vuonna 1995, samalla ihmisoikeussopimukset
sisällytettiin perustuslakiin. Tässä on siis yhdistetty sopimus, jolla
määritetään ihmisoikeuksien vähimmäistaso. Suomen oma perustuslaki suojaa
Suomessa asuvien oikeuksien toteutumisen, ja YK:n ihmisoikeussopimuksen lisäksi
sääntelyyn vaikuttaa myös Euroopan neuvoston laatima Euroopan ihmisoikeussopimus
ja Euroopan
unionin (EU) perusoikeuksia koskeva sääntely. EU:n perusoikeudet on koottu EU:n
perusoikeuskirjaan. Julkisella valalla on myös velvollisuus turvata ja edistää
perusoikeuksien toteutumista. https://ihmisoikeudet.net/yleisesti/maaritelmia/
Tyttöjen pakkohuivitus rikkoo lapsen oikeuksia
Ihmisoikeudet
eivät ole riittäneet suojaamaan lapsia riittävästi, mistä syystä YKn
yleiskokouksessa hyväksyttiin Lapsen oikeuksien yleissopimus marraskuussa 1989,
ja se tuli seuraavana vuonna kansainvälisesti voimaan. Suomi liittyi
sopimukseen 1991. Lapsen oikeuksien sopimuksen ratifiointi on ollut hyvin
laajaa, sillä jopa Etelä-Sudan ja Somalia ovat ratifioineet sen. Yhdysvallat ei
ole ratifioinut. https://ihmisoikeudet.net/yleisesti/maaritelmia/
Yhdysvallat on siis edelleen sopimuksen
ulkopuolella ja sanonpa, että on erittäin rehellinen ollessaan ulkopuolella. Liian monien maiden kohdalla allekirjoitus on
verrattavissa joidenkin saastuttavien yhtiöiden viherpesuun. Lastenoikeuksien
ratifiointi on liian monessa maassa oikeuksien toteutumatonta kaunistelua: mikään
ei muutu, mutta allekirjoitus on hyvän asian paperissa. Näin toimii myös Suomi, kun hyväksyy muslimityttöjen pakkohuivittamisen ja
oikeuksien rajoittamisen muslimiyhteisön taholta.
Lastenoikeuksien
sopimuksen tärkeimmäksi tavoitteeksi on mainittu se, että jokaisella lapsella
on mahdollisuus elämän perusedellytyksiin ja kasvuympäristön turvallisuuteen.
”Tärkeintä on taata jokaiselle lapselle mahdollisuus olla lapsi.” https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/ihmisoikeudet/lasten-oikeudet
Perusedellytyksistä Suomessa toteutuvat myös
etnisten ryhmien lasten osalta koulutuksen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen
saaminen. Se, mikä Suomessa(kaan) ei ole vahvoissa kantimissa
pakkohuivitettujen tyttöjen osalta on oikeus syrjimättömyyteen, ja nimenomaan
oikeus syrjimättömyyteen sukupuolensa vuoksi. Sukupuolisyrjinnällä vesitetään lapsen
oikeus olla lapsi. Sukupuolisyrjinnällä hänen osoitetaan olevan ensisijaisesti
tyttö. Näin rikotaan Lasten oikeuksien sopimuksen tärkeintä asiaa.
Jos joku
haluaa vielä sanoa, ettei naispuolisten ihmisten huivittaminen on
vapaaehtoista, niin miksi he eivät voi missään esiintyä ilman huivia?
Uskonnon vapaus ei anna oikeutta syrjiä
Härskiä on, kun tyttöjen ja naisten huivittamista puolustellaan vetoamalla uskonnon vapauteen. Suomen perutuslaissa ( 2 luku 11 §) uskonnonvapaus nähdään nimenomaan yksilön vapautena. Uskontoa on oikeus harjoittaa, kunhan ei loukata lakia ja hyviä tapoja. Kun tytöt ja naiset asetetaan niin erilaiseen asemaan poikiin ja miehiin nähden kuin islamin uskossa tehdään, niin en ymmärrä, miksi se ei olisi perustuslain (2 luku 6 §) rikkomista. Kun työelämässäkään ei ole enää oikeutta syrjiä sukupuolen perusteella, niin on merkillistä, että se saa tapahtua uskonnollisessa yhteisössä. Tokihan jokainen ymmärtää, että vanhemmat kasvattavat lapsiaan oman vakaumuksensa mukaan, mutta se ei oikeuta alistamista eikä sukupuoleen perustuvaa syrjintää.
Puolueet eivät ymmärrä omia periaateohjelmiaan tasa-arvon osalta
Tutustuin hallituspuolueiden ja
suurimpien oppositiopuolueiden periaateohjelmiin. Ohjelmista etsin erityisesti
sukupuolten tasa-arvoon liittyviä näkemyksiä. Käytännössä sukupuolten tasa-arvon
käsittäminen vain monen sukupolven suomalaisten oikeudeksi on yksinkertaisesti
rasismia.
Kehotankin puolueiden
kansanedustajia sekä sellaisiksi pyrkiviä lukemaan periaateohjelmansa ja
ymmärtämään lukemansa, seisomaan periaatteidensa takana ja korjaavan ohjelman
epäkohdat joiden etnisten ryhmien naispuolisten, etenkin pienten tyttöjen osalta.
Muutos ottaa aikaa
On itsestään
selvää, että muutos aiheuttaa vastusta. Vastustus ja siitä syntyvä keskustelu
kuitenkin synnyttävät sen kitkan, mistä muutos lähtee. Asian hoitaminen pitää
aloittaa pienistä tytöistä. Toivon todella, että päiväkodeissa ja kouluissa
kirjoitukseni aiheena olleet tytöt saavat olla kuin lapset. On todella tärkeää,
että he saavat kokea lämpimän kesätuulen hiuksissaan.
Lähteet:
https://www.unicef.fi/tyomme/lapsen-oikeudet/lapsen-oikeuksien-sopimus/
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
https://www.infofinland.fi/fi/family/children/child-welfare
Kommentit
Lähetä kommentti