SUPERPUHTAAKSI
RASISMISTA – vaikka tyttöjen ja naisten oikeuksia polkien
Huonoja
Pisa-tuloksissa, hyviä rasismissa
Suomi
oli pitkään hyvä Pisa-tuloksissa. Liuttiin alaspäin. Suomalaiset ovat kuitenkin
hyvin uutteria ihmisiä ja pian löytyikin uusi pärjäämisalue: rasismi. Rasismin
ja syrjinnän saralla pärjäämiseksi ja keskustelun ylläpitämiseksi on
varmuudeksi jätetty määrittelemättä tarkasti, mitä rasismi tarkoittaa. Tulokset
ovat kuitenkin vakuuttavia ja mainehaittaa on tullut[1]
Mainehaitan
vuoksi Suomessa onkin menossa puhdistusviikot. Suomen kansaa, korostetaan vielä
suomenkielisiä suomalaisia, puhdistetaan rasismista. Ja hallitusta myös. Ja
siinäkin on pääkohteena vahvasti suomenkieliset puolueet.
Ongelmia
on tullut muun muassa siitä, että suomenkielinen suomalainen, joka ei omasta
mielestään varmasti ole rasisti, leimautuu syyttä suotta. Ei hätää, tämän
ongelman voinee edelleenkin hoitaa tekemällä ilmoituksen äidinkielen
muutoksesta digi- ja väestövirastolle.
Rasismin
ja syrjinnän kaltaisten ongelmien ilmaantuessa pitää ongelma ensin tehdä
erittäin näkyväksi ja sen jälkeen aloittaa raivoisa kitkeminen. Suomessa
rasismia on marssitettu esiin suunnattomalla voimalla. Onneksi meillä on puolue
perussuomalaiset, jossa ihmiset eivät osaa herjata muita pienessä piirissä tai
yksin vessassa, vaan kirjoittelevat kaikenlaista. Kieltämättä lyömätön ajatus
oli perussuomalaisten puoluekokouksen aikaan televisiossa haastatellulla miehellä,
joka totesi maahanmuuttajien tuoneen rasismin. Perustelu oli, ettei rasismia
ollut aiemmin.[2]
Erikoinen
oli myös episodi, jossa hallituspuolue perussuomalaiset vaati työhön toisista
maista tuleville kunnon palkkaa. Tämä todettiin maahanmuuttovastaisuudeksi,
mitä se varmasti osaltaan onkin. Mutta onko Rkp:n asenne jotenkin vähemmän
rasismivapaata, kun se haluaa tuoda Kaakkois-Aasiasta ahkeria ja pieneen
palkkaan tyytyviä työntekijöitä Närpiön kasvihuoneille, siivoamaan ja tekemään
muutenkin pienellä palkalla töitä, joita suomalainenkin kyllä suostuisi
tekemään paremmalla palkalla? Kumpi näistä puolueista on rasistisempi tässä
asiassa, jää pohteeksi.
Kaivuutyön
tuloksena on löydetty jo kauan sitten Halla-ahon kirjoitukset, joita ei voi
parhaalla tahdollaankaan olla tulkitsematta ainakin jossain määrin
rasistisiksi. Sitten tuli Junnilan tapaus, jossa ihminen kehtaa tulla
ministerinä kieltämään rasismin rasismia tukeva solmio kaulassaan. Rydman taas
oli suututtanut entisen tyttöystävänsä, joka ei koston vuoksi, vaan asian
yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi julkaisi Rydmanin hänelle lähettämät sähköpostin.
Sisältö on eittämättä kyseenalaista.
Purran
kohdalla kaivettiin 15 vuotta vanhat kirjoitukset, ja hänet pakotettiin
pyytämään niitä anteeksi, joskin lehtien uutisointi Purran kirjoitusten
sisällöstä ei ollut ihan totuuteen perustuvaa. Luotto suomalaiseen lehdistöön
oli kuitenkin kova, eikä esimerkiksi laatulehden maineen saaneen Helsingin
Sanomien uutisointia epäilty. Joku meni ja luki Purran kirjoitukset, ja rasistiseksi
tulkitusta monikosta tupsahti yksikkö, jolloin kritisoidun tekstin sisältö
muuttui. En väitä, että se oli silti hyväksyttävää sisällöltään.
Jokseenkin
samaa ikäluokkaa on Rkp:n irtautuminen rasistisesta, suomenkielisiä suomalaisia
halveksineesta A.O. Freudenthalista. Puolustelijat ovat sanoneet, ettei
tämmöistä 70–100 vuoden takaisista miehen sanomisista tarvitse välittää, vaikka
puolueessa AOF:n mitalia jaettiin Rkp:n valitsemille ruotsinkielimyönteisille
ihmisille vielä 2007. Toisekseen tämä suomenkielisiä suomalaisia
alempirotuisena pitänyt herra on Rkp isähahmo. Nyt pitää mennä asiaan, sillä
eihän vähemmistö koskaan sorra enemmistöä. Historiasta ei moisia esimerkkejä
löydy. Eihän?
Purran
vuoden 2019 blogikirjoitus ”Maa, joka taantui” räjäytti rasismipankin. Jos missään
määrin oli erimieltä Purran kirjoituksen rasistisuudesta tuli leimatuksi
perussuomalaiseksi, vaikkei kuunaan olisi puoluetta edes äänestänyt.
HS:n
viestiketjuissa yksi nimellään kertoi äänestävänsä vasemmistoa, mutta ei silti
löytänyt rasismia Purran blogikirjoituksesta. Mokomakin pakan sekoittaja.
Palaan
Purran kirjoituksen tuomiin ajatuksiin myöhemmin uudelleen.
Miten
Suomi saatiin näyttämään Euroopan Unionin rasistisimmalta maalta
Ilman
todisteita hyvin koulutetut rasismivapaat suomalaiset eivät tietenkään voi
syyttää muita suomalaisia rasismista. Siispä todisteiden etsintään. Ja
löytyihän niitä, tosin pienesti on sellainen olo, että vähän vipulikonstilla.
EU:n
perusoikeusvirasto FRA julkaisi 2017 toisen ulkomaalaistaustaisten
syrjintäkokemuksia koskevan EU-MIDIS ii-raporttinsa. Tiedonkeruu toteutettiin
kaikissa EU:n jäsenmaissa. Suomessa tietoa kerättiin Saharan etäpuolisesta
Afrikasta tulleilta ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajilta. Toinen
kysely tehtiin 2018 – 2019 ja jälleen keskityttiin afrikkalaistaustaisiin.
(Yhdenvertainen Suomi 2021:34, 41–42.)
On
aika odotettavaa, että tulokset ovat murskaavia, kun kysytään kehnosti
integroituneiden maahanmuuttajaryhmien jäseniltä. Esimerkiksi somalialaisten
integroituminen on hyvin heikkoa vielä useamman sukupolven jälkeen, koska
yhteisön uskonnolliskulttuurinen kuri on tiukka, mistä syystä integroituminen
on hyvin vaikeaa suomalaiseen arvomaailmaan.
Vaikka
nämä murskaavat tulokset, ykkössija EU:ssa, eivät tosiasiassa kerro
suomalaisten rasismista koko totuutta, jos osaakaan, niin silti näitä tuloksia
alati käytetään esimerkkinä suomalaisten rasismista. Ja tietenkin aina pitää
muistaa, että nimenomaan suomenkielisten suomalaisten rasismista, vaikkei sitä
suoraan kerrota, mutta Rkp on julistautunut rasismivapaaksi puolueeksi.
Jos
kyselyssä olisi ollut Etelä-Aasian maista intialaisia ja nepalilaisia ja
Kaakkois-Aasian maista tulleita ihmisiä, niin rasismikokemus kokonaistuloksena
olisi miedontunut. Intialaiset, nepalialaiset, vietnamilaiset, filippiiniläiset
ja thaimaalaiset työllistyvät helposti ja integroituvat helposti. Silloin
korkeille rasismipisteille olisi käynyt kuin Pisa-tuloksille.
Kysehän
ei ole siitä, etteikö Suomessakin olisi rasismia. Totta kait sitä on,
koska emmehän me ole muita kummempia. Rasismin laajuuden uskottavuutta sattuu
syömään se, että tietoisesti pyritään etsimään tapoja osoittaa Suomi erityisen
rasistiseksi. Tämä lisää kahtiajakoa suomalaisten välillä. Mutta ei hätää,
sillä kahtiajakoon syyllinen on osoitettavissa: perussuomalaiset.
Suomessa
jotenkin karsastetaan rasismin määrittelyä, ja pelkään pahoin, että vuoden 2015
ja sitä seuraavaan kyselyyn osallistuneille ei määritelty rasismia. Yhteisen
näkemyksen puuttuessa rasismia on vaikea arvioida mitenkään puolueettomasti.
Rasismi
käsitteen määrittelemättömyys ja kyselyssä keskittyminen Saharan eteläpuolisista
maista tulleisiin sai mahdollisesti aikaan sen ajatuksen, etteivät
ihonväriltään tummat voi olla rasistisia. Kerron esimerkin, jonka vuoksi tämä
epäilys minulle heräsi.
Olin
pari vuotta sitten tilanteessa, jossa ghanalainen nuori ihminen haukkui
suomalaiset rasisteiksi. Hän ei osannut sanoa, missä ja mitä sellaista oli
kokenut, minkä tulkitsi rasismiksi, mutta hän pysyi väitteessään. Sitten
selvisi, että hänet oli valistettu 2015 tehdystä kyselystä, ja ainakin joiltain
osin hänen näkemyksensä suomalaisista rasisteina tuli tätä kautta. Tiesin hänen
olevan kotoutumiskoulutuksessa eikä hän tehnyt minkäänlaista työtä. Kerroin
hänelle, että me rasistiset suomalaiset maksamme hänen koulutuksensa,
asuntonsa, ruokansa ja vaatteensa, vieläpä bussilipun. Hän oli hiljaa. Sitten
kysyin, mikä hänet oli saanut lähtemään näin rasistiseen maahan. Hän kertoi
kotimaassaan olleen etnisiä ongelmia. Hän ei millään tavoin keskustelun
kuluessa yhdistänyt ongelmia siihen, mistä meitä suomalaisia syytti eli
syrjintään ja rasismiin. Sitten nuori ihminen yllättäen kysyi, että pitääkö
hänen sietää homoja, kun ei niihin kotimaassaan ole tottunut. Selitin hänelle,
että epäasiallinen käytös homoseksuaaleja kohtaan voi olla rikos, josta voi
saada sakkoa. Hän ei kyennyt ymmärtämään/hyväksymään tätä.
Minua
jäi vaivaamaan tämä keskustelu. Vasta seuraavana päivänä minulle välähti, että
tämä nuori ihonvärinsä vuoksi kuvitteli olevansa rasistisen ja syrjivän
käyttäytymisen ulkopuolella. Hän saattoi olla vain kohde, mutta ei itse tekijä.
Tämä
on ehdottomasti väärä lähtökohta rasismikeskustelussa ja integroitumisessa. Kun
toinen osapuoli näkee itsensä ja oman ryhmänsä uhrina, niin se ei kehitä
väestösuhteita, koska uhriutuva ryhmä saa
hyvän syyn vetäytyä omiensa pariin, mikä puolestaan estää
integroitumisen suomalaisen yhteiskunnan arvopohjaan.
Rasismiin
ja syrjintään liittyvässä keskustelussa pyritään kaikin keinoin välttämään sen
asian esille tuominen, että suomalaiset eivät ole suurin este esimeriksi
somalialaisten kouluttautumiselle ja työllistymiselle, vaan heidät omat
joustamattomat uskonnolliskulttuuriset sääntönsä. Suomessa suvaitsevaistoksi
itsensä mieltävät kieltäytyvät käsittelemästä tyttöjen ja naisten kehnoa asemaa
islaminuskoisissa ryhmissä.
Yksi
esimerkki tästä oli Helsingin Sanomien tekemä kysely, jossa kysyttiin
osallistujilta rasismista. Jo lähtökohtaisesti kysely ontui siinä, ettei
kyselyyn osallistuneilla todennäköisimmin ollut samaa käsitystä käsitteestä
rasismi. Kuitenkin puolueiden tuloksia vertailtiin ja kuten arvata saattaa,
niin perussuomalaiset voittivat kisan. (Aaltonen, HS, politiikka 11.8.2023.)
Helsingin
Sanomat, lehti, jonka pitäminen laatulehtenä alkaa hiipua, esitti muun muassa
kysymyksen ”Mitkä seuraavista teoista ovat mielestäsi hyväksyttäviä?” Yhtenä
vaihtoehtona tällä listalla oli ”Vaatia parannuksia naisten asemaan
islaminuskoisissa maissa”. (Aaltonen, HS, politiikka 11.8.2023.)
Miksi,
oi miksi, ei kysytty, että onko oikein vaatia parannuksia tyttöjen ja naisten
asemaan islaminuskoisissa yhteisöissä Suomessa? Minkä ihmeen takia ruvettiin
pohtimaan ulkomaiden ongelmia, kun tämä ongelma kävelee yhtenään vastaan
kaduilla? Tämän saman tempun teki tosin pääministeri Marin kritisoidessaan,
sinänsä aiheesta, Iranin naisiin kohdistamaa väkivaltaa. Se väkivalta syntyy
naisten vaatetuksen kontrolloinnista. Sitä samaa ilmenee Suomessakin. Siitä ei
Marinilta hiiskahdustakaan.
Miten
todistetaan rasismiksi sellainen, mikä ei ole rasismia
Lupasin
tekstini alussa palata Riikka Purran blogikirjoitukseen ”Maa, joka
taantui”. Riikka Purran kirjoituksista nousi häly. Osa
niistä on 15 vuoden takaisia. Niihin teksteihin en ole perehtynyt riittävästi,
joten keskityn vuodelta 2019 olevaan blogikirjoitukseen ja siitä nousseeseen kohinaan.
Riikka
Purra pyysi anteeksi 15 vuoden takaisia tekstejään, mutta ei vuoden 2019
blogikirjoitustaan. Eikä pidäkään pyytää anteeksi, koska siinä ei ole mitään
anteeksipyydettävää.
Monet
kommentit, joita seurasin Helsingin Sanomien kommentointipalstalla osoittivat,
etteivät kommentoijat olleet edes lukeneet tekstiä. Hurjimmillaan oli väite,
että Purra on verrannut islaminuskoisia kaavutettuja naisia jätesäkkeihin.
Tämän jälkeen luin blogikirjoituksen, eikä siellä mistään jätesäkeistä puhuttu
eikä kirjoitus myöskään ollut missään määrin rasistinen. Rasistinen siitä
kirjoituksesta kuitenkin tehtiin niin median, joidenkin tutkijoiden kuin
etenkin Rkp:n ja muiden edellisen hallituksen puolueiden edustajien toimesta.
Purra
kuvaa kirjoituksessaan kaavutettuja naisia säkkeinä. Se on rumasti sanottu, jos
sen niin haluaa ajatella. Mielestäni Purran kuvaus on surullista symboliikkaa
naisten sulkemisesta pois yhteiskunnasta. Sen sulkemisen tekevät
uskonnolliskulttuuriset säännöt, jotka uskonnon vapauden ja sukupuolten
tasa-arvon puuttumisen osalta rikkovat suomalaista lainsäädäntöä ja yleisemmin
ihmisoikeuksia.
Närkästystä
on aiheuttanut myös se, että Purra sanakuvasi kaavutettua naista
työskentelemässä kirjastossa. En ole ainoa, joka on lukenut tämän kohdan
paradoksina: suomalaisten yhdenvertaisuutta symboloivassa kirjastossa
työskentelee sukupuolensa vuoksi alistettu nainen, tässä tapauksessa
maahanmuuttajataustainen nainen. Vuosituhat on 2000.
Kuten
jo aiemmin kirjoitin, niin Suomessa hyvin monet puolueet, etunenässä Rkp, on
määritellyt rasismin= perussuomalaiset. Niinpä ei ollut yllätys, että Purran
tekstiä analysoitiin kirjoituksena, joka on rasistin kirjoittama rasistinen
teksti. Todistelu ontui, se oli jopa surkuhupaisaa.
Jyväskylän
yliopiston sukupuolentutkimuksen tutkijatohtori Malin Grahn-Wilderin näkemyksen
mukaan Purran kuvaus kaavutetuista[3] naisista mustina säkkeinä
on osoitus naisvihamielisyydestä ja esineellistämisestä. Tutkijatohtori ei osta
Purran selitystä, että Purra puolustaisi länsimaista naisten tasa-arvoa. Sen
sijaan Grahn-Wilderin mukaan Purra estää itseltään oikeuden puolustaa
minkäänlaista naisten asemaa tai tasa-arvoa, koska esineellisti naiset.
Tutkijatohtori tulkitsee, ettei Purra kutsu vain burkaa ja hijabia vaatteena
säkiksi, vaan myös vaatteeseen pukeutunutta ihmistä. Hänen mukaansa ihmisten
epäinhimillistäminen ja esineellistäminen estää näkemästä esimerkiksi
kaavutettuja naisia ihmisinä ja muistuttaa, että länsimaisen tasa-arvon
keskeisiä periaatteita on sananvapaus, ajattelunvapaus ja uskonnonvapaus. Lisäksi
vapaus päättää omasta pukeutumisestaan.[4] Grahn-Wilderin
mukaan juuri Purra kirjoituksessaan kieltää näiltä naisilta toimijuuden, ja
Purran ajattelu ei siten sovi yhteen länsimaisen tasa-arvoajattelun kanssa.
(Paukkeri 19.7.2023.)
On
mielenkiintoista, että sukupuolentutkimukseen erikoistunut tutkijatohtori näkee
Purran kirjoituksen esiin tuomat ongelmat vain rasistisina. Sen sijaan hänen
olettaisi tarkastelevan kirjoitusta etnisten ryhmien miesten, perheiden,
sukujen, klaanien ja imaamien kautta, jotka kieltävät tytöiltä ja naisilta
toimijuuden, muun muassa ajattelunvapauden ja vapauden päättää omasta pukeutumisestaan.
Purraa
syyllistämällä tutkijatohtori syyllistyy juuri siihen, mihin väittää Purran
syyllistyvän: Kaavutettujen naisten esineellistämiseen. Grahn-Wilder tekee
näistä tytöistä ja naisista koriste- ja käyttöesineitä heidän oman ryhmänsä
miehille. Näiltä tytöiltä ja naisilta on kielletty oikeus tuoda esiin
naisellisia piirteitä, koska heidät seksualisoidaan päästä varpaisiin jo
pieninä tyttöinä. Jos he eivät noudata pukeutumismääräyksiä, niin oman ryhmän
miespuolisilla on oikeus seksuaaliseen häirintään. Se nähdään väärinpukeutuneen
itse aiheuttamana ongelmana. Siksi heidän pitää olla samana harmaana joukkona,
joita ei yksilöinä naisryhmästä toisistaan erota. Grahn-Wilder jättää nämä alistetut
tytöt ja naiset säkin asemaan. Ja näitä ihmisiä heidän oma yhteisönsä heittelee
jopa takaisin Somaliaan vanhoille miehille vaimoksi tai alistaa Suomessa
sivuavioliittoon tai vaatii aikuista naista käyttäytymään kuin tahdoton olento,
joka voi päteä vain synnyttämiensä poikalapsien kautta.
Grahn-Wilderin
sukupuolitutkimukseen erikoistuneena ihmisenä, naisena, luulisi ymmärtävän,
että naiset, joita Purra blogissaan kuvasi ovat alaikäisen asemassa
yhteisöissään, ja valitettavasti suomalaisten poliitikkojen hampaattomuuden
vuoksi myös suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkijatohtorinkin olisi hyvä kerrata
John Stuart Millin ja Harriet Taylor Millin kirja Naisen asema (1869).
En
tiedä, minkä verran tutkijatohtori Grahn-Wilderin näkemyksiin Purran blogista
vaikuttaa puoluepolitiikka, mutta esimerkiksi Rkp:n Biaudet’n ja vihreiden
Diarran näkemyksillä on poliittinen tarkoitus, pyrkimys peittää oma ja puolueen
hampaattomuus Purran kuvaamien tyttöjen ja naisten asiassa. Ei liene yllätys,
että myös he arvostelevat Purran blogin rasistiseksi.
”Jos edistät
naisten oikeuksia, edistät kaikkien naisten oikeuksia. Silloin et rasistisesti
solvaa huiviin pukeutuvia etkä äänestä aborttioikeutta tai transnaisten
oikeuksia vastaan eduskunnassa. Muun väittäminen on poliittista sumuttamista.
Diarra toteaa Naisasialiitto Unionin tiedotteessa.” (Paukkeri 19.7.2023.)
Samansuuntaista
kritiikkiä on Twitterissä esittänyt myös Rkp:n kansanedustaja Biaudet. Myös hän
sivuuttaa itse asian väittäessään Purran käyttävän naisten oikeuksia juuri
naisia vastaan polkemalla oikeuksia ei ajamalla niitä. ”Se hämmentää mutta ei
huiputa meitä.” (Paukkeri 19.7.2023.)
Väittäisin,
että niin Diarralta kuin Biaudt’lta kuin monilta muilta eri puolueiden
naisedustajilta on jäänyt huomiotta nämä naiset, joista Purra kirjoittaa.
Diarra kyllä puolustaa transnaisia ja aborttioikeutta, mutta toimii ihan yhtä
kapea-alaisesti kuin väittää Purran toimivan unohtaessaan naiset, jotka ovat
eri etnistä ryhmää. On poliittista sumuttamista sulkea silmänsä näiltä Purran
esiin tuomilta, arjessa vahvasti näkyviltä epäkohdilta, ja keskittyä
transnaisiin ja aborttioikeuteen. Nämä molemmat asiat ovat tärkeitä, mutta
eivät kaavutettujen naisten asioita tärkeämpiä. Naiset, jotka eivät saa päättää
edes omasta pukeutumisestaan eivät voi myöskään päättää haluavatko abortin vai
ei. Eikä muuten yksikään mies, joka kokee todellisen sukupuolensa naiseksi eli
on transnainen, voi sitä näissä yhteisöissä olla.
Diarran
kulttuurirelativistinen ajattelu oli hiukan yllättävää, mutta tarkemmin
ajattelen tämä ajattelutapa selittää vihreidenkin välinpitämättömyyden tyttöjen
ja naisten oikeuksista. Eiväthän he ole samaa ryhmää meidän suomalaisten kanssa.
Rkp on aina ollut kulttuurirelativistisen aatteen kannalla, joten Biaudet’n
perustelut eivät yllätä. Kulttuurirelativistinen ajattelutapa on turvallinen
tapa ajatella rasistisesti suvaitsevaisuusverhon alla.
Purran
kirjoituksen rasistiseksi osoittamiseksi Helsingin Sanomat tukeutui muun muassa
tutkija Tuija Saresman näkemyksiin.[5]
Helsingin
Sanomissa tutkija Tuija Saresma kritisoi Purran 2019 blogin olevan rasistinen,
koska hänen näkemyksensä mukaan ”…naisten oikeudet tai sukupuolten tasa-arvo
eivät ole sellaisia asioita, joita
perussuomalaiset pyrkisivät muutoin puolueena edistämään.” (Aaltonen,HS,
politiikka 8.8.2023.)
Sitä
ei voi kieltää, etteikö perussuomalaiset ole alun perin äijäpuolue, mutta niin
on suurin osa ollut puolueista. Nyt perussuomalaisilla on kuitenkin nainen
puheenjohtajana ja viisi naisministeriä hallituksessa. Kyllä Antti Rinteen
luotsaama SDP oli äijäpuolue hyvin vahvasti vielä 2019. Muistellaanpa Rinteen
puheet synnytystalkoista ja vaalivoiton jälkeen tuuletus ”hyvä pojat”. Meni
tovi, ennen kuin Rinne muisti olemassa olevan myös demarinaisia.
Viisi naisministeriä katsottaisiin muiden puolueiden kohdalla osoituksena naisten
hyvästä asemasta puolueessa. Nyppiikö tutkijaa tässä se, että toisin kuin muut
puolueet, jotka kyllä puhuvat sujuvasti naisten oikeuksista,
intersektionaalisuudesta, yhteiskunnan rakenteista, eivät ole tehneet Purran
kirjoituksessaan esiin tuomien naisten asemaan yhtään kohennusta tuottavaa
tekoa? Teoria ei siis ole siirtynyt käytäntöön.
Tutkijoilta,
jotka suomivat Purran blogia jää huomaamatta/jättävät huomaamatta, etteivät muut(kaan)
puolueet pyri edistämään tyttöjen ja naisten oikeuksia kuin monen sukupolven
suomalaisten osalta. Olen aiemminkin ihmetellyt, miten rasismista poikkeaa se,
että Marinin hallitukselta, erityisesti pitkään oikeusministerinä olleelta
Henrikssonilta, unohtui niiden tyttöjen ja naisten oikeudet, jotka ovat eri
etnistä ja kieliryhmää kuin nämä arvon ministerit. Vaikka kuinka yrittäisin
kääntää asian muuksi, niin kyllä tämä ”unohtaminen” on ihan silkkaa rasismia.
Nykyisellään
ajattelen näin: On ollut täysin tarkoitushakuista jättää tyttöjen ja naisten
sekä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen syrjintä etnisten ryhmien sisällä
perussuomalaisten asiaksi. Kun perussuomalaiset kirjoittavat näistä asioista
niin asian käsittelytapa nostetaan
keskipisteeseen, ja – syystä tai syyttä – todetaan se rasistiseksi.
Vahingossakaan ei puututa todellisiin ihmisyyttä loukkaaviin asioihin, joita
noissa esille nostetuissa maahanmuuttajaryhmissä tapahtuu ja joista esimerkiksi
Purran blogikirjoitus kertoo.
Voisiko
syy olla se, että vasemmisto, Rkp ja vihreät käärivät ääniä naisia alistavien
ryhmien miehiltä sulkiessaan silmänsä pakkoavioliitoilta, moniavioisuudelta,
ylipäänsä syrjinnältä? Ihmisoikeuksista viis. Valitettavan usein myös KD
ja kokoomus puhuvat niitä ja näitä, vaikka
talouden tervehdyttämisen vuoksi nämä naiset pitäisi saada ulos kaavuistaan, ja
naisina ja ihmisinä kehittämään yhdessä yhteiskuntaamme osallistumalla työelämään.
Julkisesti
Marinin hallitus esitti muuta: ”Syrjinnän torjuminen ei ole mielipideasia, vaan
lakisääteinen velvollisuus johon viranomaisten, koulutusten järjestäjien ja
työnantajien on yhdenvertaisuuslainsäädännön nojalla tartuttava. Tämän
velvollisuuden täyttämiseksi viranomaisten on etsittävä keinoja tunnistaa,
ennalta ehkäistä ja torjua rasismia ja syrjiviä käytäntöjä sekä yleisesti
yhteiskunnassa että omassa toiminnassaan.” (Yhdenvertainen Suomi 2021:34,7.)
Ihanko
oikeasti vain suomalainen yhteiskunta on ongelma siinä, että esimerkiksi Purran
kirjoituksen kuvaamat naiset ovat syrjittyjä ja alistettuja? Jo aiemmin moitin
Diarraa ja kumppaneita kulttuurirelativistisesta ajattelusta.
Kulttuurirelativistinen
näkökulma on, ettei meidän käsitys sukupuolten ja sukupuoli- ja
seksuaalivähemmistöjen yhdenvertaisuudesta ole parempi käytäntö kuin tyttöjä,
naisia ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä alistavassa ja hylkivässä
kulttuurissa oleva käytäntö. Tällöin unohdetaan, että Suomikin on onnistunut
kehittymään syrjivistä tavoista pois. Miksi ei siis jopa kymmeniä vuosia
Suomessa asuneet maahanmuuttajaryhmät voisi kulttuurisia arvojaan kehittää
ihmisoikeuksien osalta?
Perussuomalaisia
syytetään etnosentrismistä eli ajatuksesta, että oma kulttuurimme on parempi
kuin maahan tulevien hyvinkin erilainen kulttuuri käytäntöineen.
Molemmat
tavat ajatella ääriin vietynä ovat väärin. Tulee väkisinkin mieleen, että
meillä käydään taistelua näiden näkökulmien välillä, ja tässä taistelussa
uhreina ovat etenkin juuri ne ihmiset, joista Purra kirjoitti.
Perussuomalaisia
lukuun ottamatta kysyn kaikilta muilta puolueilta, joiden joukkoon mahtuvat ne kolme eniten äänestysurani
aikana äänestämääni puoluetta, oletteko te edes yrittäneet täyttää
velvoitetta puuttua joidenkin maahanmuuttajaryhmien tyttöjen, naisten, toki
poikienkin, ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen syrjintää näiden ryhmien
sisällä?
Jos
olette, niin voisitteko kertoa konkreettisia esimerkkejä, julkilausumia
ei enää tarvita.
Lähteet:
Aaltonen, Joona. HS, politiikka. 8.3.2023. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009740295.html
Aaltonen, Joona. HS, politiikka. 11.8.2023. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009768107.html
Paukkeri, Marica. 19.7.2023. Säkki on asia, jota voi
heitellä kuin esinettä. https://yle.fi/a/74-20041448
Purra, Riikka. 2019. Maa, joka taantui. Blogikirjoitus. https://riikkapurra.net/2019/03/05/maa-joka-taantui/
Yhdenvertainen Suomi: Valtioneuvoston toimintaohjelma
rasismin torjumiseksi ja hyvien väestösuhteiden edistämiseksi.
Oikeusministeriön julkaisuja. Mietintöjä ja lausuntoja. 2021:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-808-0
[1] Tosin
kukaan ei varmasti osaa sanoa, miten mainehaitta näkyy, mutta varmuudeksi
ulkoministeri pyysi osittain väärää tietoa anteeksi Turkissa. Lisäksi jokunen
ihminen lautalla Ruotsiin tai Viroon on kuullut/luullut puhuttavan tästä
mainehaitasta.
[2] Tälle ihmiselle
ajatuksineen on helppo nauraa. Vaikka hänen väittämänsä on eittämättä väärä,
niin se on ymmärrettävissä sitä kautta, että hän varmastikin asui seudulla,
jossa ei tämmöistä käsitettä käytetty. Ylipäänsä Suomessa käsite alkoi olla
enemmän esillä 1990-luvulla maahanmuuton lisääntyessä.
[3]
Grahn-Wilder ei käytä sanaa ’kaavutettu’ , vaan se on minun käyttämäni sama.
Käytän sanaa tarkoituksella muodossa ’kaavutettu’, koska tämä pukeutumine ei
ole näille tytöille ja naisille vapaaehtoista, vaan joko pitkään jatkuneen
psyykisen tai psyykkisen ja fyysisen väkivallan tulosta.
[5] HS alkoi
yllättäen julkaista kunniavälivaltaan liittyviä ongelmia 12.8.2023 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009745866.html
Myös muita uutisia kunniaväkivallasta ja
tyttöjen elämän rajoittamisesta löytyy, kun kirjoittaa HS:n hakuun sanan
kunniaväkivalta. On merkillistä, että tutkijat ja suvaitsevaisten puolueiden edustajat
eivät koskaan kommentoi näitä lehtijuttuja.
Kommentit
Lähetä kommentti